Veckans spaningar v.40

Veckans spaningar v.40

#1 Instagram´s nya omröstningsfunktion

Ibland kan det vara svårt att bestämma sig. Det kan handla om allt från vilken restaurang man ska käka på eller vilka glasögon som klär en bäst. Oavsett vad det handlar om så kan vi nog alla känna igen oss i att det ibland vore SÅÅ mycket enklare med någon annans input.

Instagrams nya funktion kan kanske hjälpa oss en bit på traven. Nu kan du nämligen lägga till en omröstning i Instagram stories i form av en sticker som följarna kan trycka på. Du kan alltså i realtid be dina följare om råd och se vilka alternativ de tycker är bäst. Omröstningen och resultatet försvinner efter 24h precis som vanligt i Instagram stories.

Exakt hur man går till väga finns beskrivet i länken under.

 

 

#2 Rosa bandet goes digital för att påminna oss om att skänka en tanke

Sedan 2003 har vi svenskar kunnat köpa Cancerfondens rosa band. Det lilla bandet med stor betydelse och ännu större syfte har under 15 år samlat in pengar åt cancerforskning.

I år vill Cancerfonden uppmärksamma den ofrivilliga ensamhet som kan drabba både patienter och närstående. I kampanjen, ”Skänk en tanke”, har de digitaliserat ett tiotal rosa band som bärs av personer som på något sätt blivit drabbade av cancer. Dessa digitala rosa band lyser upp varje gång någon går in på kampanjsidan och skänker en tanke.

Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden, säger ”Det handlar om att få människor att visa att man finns tillhands. Det kan handla om en klapp på axeln eller att gå över med en matlåda. Det är oftast svårt att ta det där första steget och man visar kanske inte alltid att man tänker på personen.”

I skrivande stund så har 14 075 tankar skänkts via sidan https://www.cancerfonden.se/skank-en-tanke och såhär säger Ulrika om vilka reaktioner hon fått om kampanjen. ”Reaktionerna har varit otroligt positiva. En av de som bär bandet är medarbetare här hos oss och genomgår en tuff behandling. Hans band har glittrat och lyst upp under dagen och han säger att det värmer att se att folk tänker på honom.”

 

 

#3 Twitters mest dystra dag

Tjänsten Hedenometer, mäter hur lyckliga och/eller deppiga twitter användare är genom att identifiera tweets som
innehåller ”I feel” eller ”I am feeling”.

I måndagens mätning nådde användarna 5,77 på lycko-skalan vilket är den lägsta siffran någonsin och därför bli måndagen
den 2 oktober 2017 Twitters mest deppiga dag. Detta är givetvis ett resultat av den fruktansvärda masskjutningen som
skedde i Las Vegas i början av veckan där 500 personer skadades och 59 person omkom.

 

 #bubblare Snacka om att jobba efter målgruppsinsikter!

Apollo’s nya utomhusannonser som endast visas vid regn är ett enastående exempel på hur bra det blir
när man har koll på sin målgrupp! Bravo!

Nu söker vi nya talanger

Veckans spaningar v.39

Veckans spaningar v.39