Svenskarna litar inte på varumärken

Svenskarna litar inte på varumärken

 

Att vinna svenska konsumenters förtroende är lättare sagt än gjort. Studien "Authentic brands", som görs årligen av Cohn & Wolfe, tycker endast fem procent (!) av de svenska konsumenterna att varumärken är öppna och ärliga - och endast sju procent att man kan lita på ett varumärke. 

För femte året i rad släpper nu Cohn & Wolfe rapporten Authentic brands, en global rapport som tittar på vad ett varumärke har att vinna på att vara autentiskt - d.v.s. pålitligt, respektfullt och genuint.

Studien visar att svenska konsumenter generellt har en något negativ bild av varumärken. Exempelvis: 

  • Att endast 5 procent anser att varumärken är öppna och ärliga, medan den globala siffran ligger på 22 procent.
  • Att 7 procent håller med om att man kan lita på ett varumärke.
  • Att 8 procent tycker att varumärken gör som de säger.
  • Att 5 procent tycker att varumärken tar fullt ansvar för sitt handlande.
     

Varför är det viktigt för ett varumärke att upplevas som pålitligt?

Enligt studien finns det mycket att vinna för varumärken som lyckas positionera sig som autentiska - både var gäller förtroende och ökade intäkter. Till exempel uppger hela 88 procent av de svenska konsumenterna som deltagit i Authentic brands att deras attityd mot ett varumärke påverkas av huruvida det är autentiskt eller inte. Hela 6 av 10 säger även att det till och med påverkar deras köpintresse - en insikt som direkt påverkar ett varumärkes intäkter. 
 

Systembolaget mest autentiskt i Sverige

I rapporten presenteras även ett index över de högst rankade autentiska varumärkena. Globalt sett hamnar teknikföretagen Amazon, Apple och Microsoft i topp. I Sverige är det Systembolaget, Apoteket AB och Apoteket Hjärtat som är de varumärken svenska konsumenter ser som mest autentiska. 

Att döma av hela topp-tio-listan är det landets apotek - som kammar hem plats 2, 3 och 9 - som lyckats bäst med att skapa en autentisk bild av sina varumärken. Andra namn på listan är Ikea, Apple och ICA. Men vilka är framgångsfaktorerna för att upplevas som autentisk? 

Vår VD Marta Karlqvist säger bland annat i tidningen Resumé att:    

"I den digitala verklighet vi lever i idag gäller det för varumärken att jobba hårt för att vinna konsumenternas lojalitet och förtroende, annars vänder de sig någon annanstans. Att Systembolaget hamnar i topp över de varumärken svenska konsumenter tycker är mest autentiska är ett kvitto på att de lyckats leverera på det de säger och att de tar ansvar för sina produkter."

Listan: de 10 mest autentiska varumärkena i Sverige

  1. Systembolaget
  2. Apoteket AB
  3. Apoteket Hjärtat
  4. Ikea
  5. Apple
  6. BMW
  7. ICA
  8. Lego
  9. Kronans Apotek
  10. Rolex

Nyfiken på var ditt varumärke placerar sig? Kolla in: Authentic100

Press
Resumé
Dagens Media
Dagens Analys


Om Authentic brands

Rapporten är globalt framtagen av Cohn & Wolfe och är den femte i serien Autentiska varumärken. Studien utforskar vilka värden som konsumenter associerar med ett autentiskt varumärke, hur autenticitet påverkar konsumenters, investerares och anställdas attityder och beteenden har genomförts i 15 länder. Totalt har över 15 000 personer deltagit i studien och 1 400 varumärken utvärderats.

 
VECKANS SPANINGAR V. 42

VECKANS SPANINGAR V. 42

Veckans spaningar v.41

Veckans spaningar v.41