Veckans spaningar v.41

Veckans spaningar v.41

#1 Irrationalitet vs rationalitet – hur fattar vi konsumenter egentligen våra beslut?

Richard H Thaler tilldelades häromdagen Riksbankens ekonomipris för sin forskning i beteendeekonomi. Richards arbete är högst relevant för oss i kommunikationsbranschen och säger väldigt mycket om hur konsumenter fattar sina beslut.

På Resumé Opinion beskriver Henrik Sjödin, ekonomie doktor från Handelshögskolan och strateg på Åkestam Holst, på ett klockrent sätt varför Richards forskning är viktig för oss som jobbar med kommunikation!

#2 Framtiden är här!

Har du lyckats låsa dig ute från ditt Facebook-konto? Snart kommer du kunna verifiera att du är du med hjälp av ditt ansikte. Facebook testar just nu ansiktsigenkänning som ett alternativt sätt till att komma in på ditt konto igen när du lyckats låsa dig själv ute. Lite Big Brother känsla över det hela? Oroa dig inte, det kommer vara ett valfritt alternativ! 

#3 Nyfiken på de stora IT-trenderna 2018?

Företaget Gartner har tagit fram spåkulan och sammanställt de största IT-trenderna för 2018. Bland annat tror man att AI kommer att få större fäste och användas mer i beslutsfattande och utveckling av nya affärsmodeller. Man ser även att blockchains* kommer att bli allt vanligare. Här höjer man dock ett varningens finger och flaggar för att även om möjligheterna med blockchains är många så finns det fortfarande en del risker. 

*Läs IBM’s introduktion till blockchain här: https://ibm.co/2yeQrX1

Svenskarna litar inte på varumärken

Svenskarna litar inte på varumärken

Hej praktik!

Hej praktik!