Case - Unibet|Matchreferat på 140 tecken

Case - Unibet|Matchreferat på 140 tecken

På grund av lagar och bestämmelser samt det svenska spelmonopolet behöver privata spelbolag som vår kund, Unibet, hitta alternativa tillvägagångssätt för att marknadsföra sig på den svenska marknaden.

För att nå och expandera sin befintliga målgrupp arbetar Unibet därför med en rad välkända sportprofiler som varumärkesambassadörer, som används för att kommunicera Unibets budskap och affär både i reklamfilmer, digital kommunikation och i annonser. Glenn Hysén är en av dem. Med kampanjen ”Matchreferat på 140 tecken”, som gick ut på att sammanfatta en fotbollsmatch på max 140 tecken på Twitter skapade vi en kampanj för att engagera följarna. Den som hade skrivit det bästa matchreferatet fick kommentera en direktsänd fotbollsmatch tillsammans med Glenn Hysén. Framgångsfaktorerna var många, men de avgörande var: Glenn Hysén - en levande fotbollslegend som är genuint trevlig och frispråkig. En klockren ambassadör för ett spelbolag. Hashtagen #twittboll140 – en enkel hashtag som används i fotbollskretsar.  Folk använder #twittboll när de pratar fotboll. #twittboll140 hade således hög igenkänningsfaktor. Utvalda matcher: Vi valde ut vissa Champions League-matcher och landslagsmatcher där vi vet att folk tittar och befinner sig på Twitter samtidigt. Roliga priser: Förstapris i tävlingen var att bli Glenns bisittare i Unibet-TV då han kommenterade Ungern – Sverige i EM-kvalet – vem vill inte kliva in i en studio med Glenn Hysén och kommentera en fotbollsmatch?

Över 3000 matchreferat trillade in och Glenn gick från 6000 följare till 12000 följare på ett par månader. Numera, fyra år senare, har han över 150 000 följare och är Twitters trevligaste kändis.

Case - Mondelez|Aladdin

Case - Mondelez|Aladdin

Slaget mot gluten

Slaget mot gluten