Case - The Swedish Number

Case - The Swedish Number

Kampanjsammanfattning
Sveriges långa tradition av folkstyre har gjort landet känt för sin öppenhet. År 1766 infördes tryckfrihetsförordningen som grundlag. 
För att uppmärksamma händelsen gav Svenska Turistföreningen (STF) svenska folket möjlighet att sprida bilden av sitt land till hela världen. Lösningen blev världens första telefonnummer till ett land vilket besvarades av svenskarna själva. Resultatet överträffade alla förväntningar: President Barack Obama nämnde ”The Swedish Number” i ett tal och statsminister Stefan Löfven tog sig tid att svara. Kampanjen nådde en förtjänad räckvidd på nio miljarder och genomfördes tillsammans med INGO och Grey NY.

Uppdrag och problemställning
Sveriges utveckling och framtida välstånd beror till stor del på starka relationer med omvärlden. Turism, handel och utländska investeringar är avgörande för vår ekonomi och för att forma bilden av landet som ekonomiskt och kulturellt levande, både nationellt och internationellt. 

Mål
• Global uppmärksamhet - få fler att upptäcka Sverige
• Nå en förtjänad räckvidd på  50 miljoner
• 2 500 nedladdningar av appen
• 30 000 inkommande samtal
• Skapa nationell stolthet och intresse för Sverige nationellt

Strategi och plan
Lösningen på problemet fanns hos medborgarna själva, vars inneboende kraft för att dela sina personliga berättelser om Sverige blev nyckeln till framgång. 

Kärnan i jubileumskampanjen blev ett telefonnummer - "The Swedish Number" - som besvarades av en slumpmässigt utvald svensk som registrerat sig. Personen fick dela med sig av sina åsikter, ge sitt perspektiv på landet och besvara frågor från inringande utlänningar.

Inget annat land hade någonsin haft ett eget telefonnummer. Därför behövde vi:

  1.  Involvera svenskar genom att vädja till deras genuina passion och stolthet över sitt land, dess kultur och yttrandefrihet samt övertygadem om att ladda ner appen och registrera sig för att ta emot samtal från vem som helst var som helst i världen.
  2.  Etablera ett ”ambassadörsprogram” bestående av en grupp påverkare, från politiker och kändisar till ”vanliga” svenskar, vilka alla bidrog till en mångsidig och nyanserad bild av landet.
  3. Skapa internationell uppmärksamhet kring ”The Swedish Number” för att locka människor att ringa in. 


Så gjorde vi
• Utvecklade en app som gjorde det möjligt att ringa in till Sverige och för svenskar att svara.
• Genomförde ett ambassadörsprogram för att driva ytterligare kännedom. 
• Bevakade det globala nyhetsflödet för att hitta relevanta sätt att göra ”The Swedish Number” till en del  av varje lands
aktuella nyhetsrapportering.
• Fyllde mediernas kanaler med roliga, udda och inspirerande berättelser om de svarande svenskarnas personlighet och
svar på omvärldens frågor.
• Utnyttjade idén om demokrati och yttrandefrihet som en livskraftig nyhetskrok både nationellt och internationellt.

Resultat
• Nådde en räckvidd i förtjänade medier på fler än nio miljarder världen över.
• 35 000 svenskar laddade ned appen för att kunna vara med och svara för Sverige. 14 gånger fler än vårt mål.
• Numret ringdes från fler än 185 länder.
• ”The Swedish Number” har mottagit 185 081 samtal. Sex gånger fler än vårt mål.
• Total samtalstid: 367 dagar, 00 timmar, 09 minuter och 21 sekunder. 
• 0 kronor i mediabudget.

 

NYHET - OM EN STOLSRESA OCH NYCKELN TILL ATT KOMMUNICERA MOT PÅTÄNDA

NYHET - OM EN STOLSRESA OCH NYCKELN TILL ATT KOMMUNICERA MOT PÅTÄNDA

NYHET - DIGITAL HÅLLBARHET - VEMS ANSVAR?