Slaget mot gluten

Slaget mot gluten

Vem är inte rädd för gluten i dagar som dessa? Det lilla proteinet som finns i vete, råg och korn har kommit att skrämma upp en hel nation (värld). För ska man tro på glutenmotståndarna är gluten roten till allt det onda. Sluta äta gluten och du blir av med dina magproblem, sömnproblem, hudproblem – you name it. Kanske det ligger något i att gluten är ondskan själv, kanske inte. Men oavsett så tycks hela Sverige köpt konceptet och allt från läkare till lekmän slår på stora trumman och sprider budskapet om det onda proteinet.

Så varför väljer jag att skriva om gluten här? Jo jag tycker att kampen mot gluten är en av de mest effektiva kampanjer som har drivits i Sverige (världen) under de senaste åren. Särskilt intressant är antalet människor som faktiskt har nåtts av budskapet och som faktiskt lagt om sina matvanor (inte bara den traditionella bantaren). Flera kritiker menar ju dessutom att det bara är några procent av befolkningen som behöver undvika gluten. Vilket, om det är sant, borde betyda att många som slutat med gluten egentligen har gjort det helt i onödan.
Frågan är då vad det är som gjort att slaget mot gluten haft sådan genomslagskraft? Vad var, för att citera Malcolm Gladwell, den tändande gnistan? Och hur kommer det sig att så få kritiska röster höjs? Självklart kan man ju tänka sig att det är kopplat till den allmänna träningstrenden som vuxit sig starkare under de senaste året.  Vi har också ett gäng färgstarka och ivriga förespråkare som hjälper till att sprida budskapet (i Sverige till exempel Ida Warg och Staffan Lindeberg plus ett dussin andra). Dessutom har den glutenfria trenden också genererat många nya affärsmöjligheter och intäkter, vilket fått företag och entreprenörer att se guld och gröna skogar. Något som i sin tur resulterat i en uppsjö av produkter och ökad marknadsföring.

Själv har jag svårt att sluta knapra på mina franska  surdegsbaguetter. Men jag kan inte sluta fascineras av hela fenomenet och hur normaliserat glutenfritt har blivit. Framförallt hur man har lyckats profilera glutenfritt som ett allmänt bra val för hälsan och alltså inte en diet. Sett till det rent kommunikativa finns det också mycket att inspireras av vad gäller allt från storytelling till att hitta rätt nyckelpersoner som kan bära budskapet. Sen kan jag inte riktigt påstå att budskapet nått ända fram hos mig personligen. Tror jag i alla fall. Men visst kan jag inte hjälpa att fundera på om det är allt gluten som ligger bakom min glåmiga hud. Så kanske jag är inne i bubblan i alla fall.

/Cecilia Lindqvist

Case - Unibet|Matchreferat på 140 tecken

Case - Unibet|Matchreferat på 140 tecken

NYHET - TRE (!) NOMINERINGAR I SABRE AWARDS

NYHET - TRE (!) NOMINERINGAR I SABRE AWARDS