NYHET - OM EN STOLSRESA OCH NYCKELN TILL ATT KOMMUNICERA MOT PÅTÄNDA

NYHET - OM EN STOLSRESA OCH NYCKELN TILL ATT KOMMUNICERA MOT PÅTÄNDA

Under slutet av förra veckan hölls MEG: Mediedagarna i Göteborg. Längst in i lokalerna pågick även Marknadschefsdagarna dit marknadschefer från hela landet vallfärdat. Totalt besöks dagarna av över 250 seminariedeltagare. Marknadschefer från stora och små företag. Ett 40-tal utställare på plats, och 15 inspirerande seminarium. Tero Marjamäki, konsult på Cohn & Wolfe fanns på plats och återger nedan ett  fritt tolkat sammandrag från två av dessa. En som handlar om en resa och en som handlar om hur man kommunicerar påtänd – och till påtända.

En resa kan börja var som helst. Och med vad som helst. Göteborgs Symfonikers började med ett visitkort. Och en frågeställning: vad är det vi säljer – egentligen? Och vad konkurrerar vi om – egentligen? Svaren på båda frågorna hittades i MGN:et (minsta gemensamma nämnaren): TID. Egentid, och tid från andra saker som upptar människors fritid är största konkurrenterna- kom man fram till. Vidare var Göteborgs Symfonikers målgrupp ganska homogen vid denna tid. För att komma runt detta behövdes blicken lyftas och man behövde börja arbeta med symboler. Nyckeln till ljuv musik stavas nämligen symbolkommunikation. Men vilken symbol vill och bör man kommunicera?

Åter till visitkortet: GBG Symfoniker fick en ny marknadschef för XX år sedan. Det första han och byrån tog tag i var visitkortet. Och dess många logotyper på kortet. Kortet: gjordes som en almanacka. I sammetspapper. För att andas kvalitet (inte helt populärt på ekonomiavdelningen). Men vad det handlade om här och som ofta behövs göras för att skaka om: BRYT MÖNSTRET. BRYT NORMEN (för hur det kommuniceras i just din bransch).

I steg två gjordes logotypen om. Fyra olika logotyper kokades ned till en. En sammanfattande som ringade in vad GBG Symfoniker är och står för.

I nästa steg gjordes en workshop. Med byrå och kund. Vi i branschen älskar workshops. Och det finns ett givet skäl: de är effektiva. I GBG Symfonikers workshop landade man i insikten att musiken är gränslös och kan ta en vart som helst. Det blev ledstjärnan. För att illustrera detta tog man fram 12 bilder där man satte konsertstolen och de känslor man upplever genom musiken i fokus.  Precis som genom musiken ville man genom bilderna bara ge en känsla och sedan fick mottagaren tolka bilden och skapa sin egen upplevelse. Bildmässigt togs stolen ut på en resa runtom i världen. Detaljen de bevarade i bilderna, för att folket skulle göra kopplingen till GBG Symfoniker var den lilla mässingsbrickan som sitter på varje stol.

Det essentiella: komma bort från gubben med pinnen (dirigenten). GBG Symfonikers stolsresa började 2007 och devisen man arbetade fram var ”wherever the music takes you”. Målet är att 2020 vara en av världens främsta symfoniorkestrar.

3 konkreta take-aways från deras föreläsning:

Var rolig. Eller intressant. Alla vill vara med den roliga. Eller intressanta. Helst den som är både och.
Allt måste inte vara planerat. Låt slumpen styra er. Finns strategin där hamnar ni rätt. Precis som en resa. Du bokar in dig på ett resmål. Vad som händer sedan där är vita oskrivna blad.
För självförtroendet – tävla! Vinn Guldägg. Det ökar självförtroendet. Vilket i sin tur ökar kreativiteten. Det är som när vi var barn. Vi fick bekräftelse. Vi fick beröm. Och vågade lite mer. Bit för bit. Krypa. Vackla. Gå. Springa.

En bonus take-away från föreläsningen: INVOLVERA VD. Är inte VD/toppen i organisationen med på resan blir det inte gjort. Oavsett hur bra det är.
OCH var kommer påtändhet in någonstans frågar du dig? Jo, efter GBG Symfoniker kom Göran Adlén upp på scen och som av en slump fanns det några punkter som han tog upp som byggde vidare på GBGs tankar och ledde in publiken på temat påtänd. Här kommer sex av de (i mitt tycke) viktigaste.

1. Trender är långsamma. Och oförutsägbara. Vi lär oss inget av historien. Vinterdäcksyndromet; vi drar in i det längsta ut på att byta till vinterdäck. Och sedan kommer snöstormen och vi står där handfallna.

2. Men: Framtiden och det nya gör oss också irrationella. Vi skapar våra egna hot för att inte ändra oss. Komfortzonen. Tänka utanför boxen. Vem ställde dit boxen? Vi själva. Vi hämmar ofta oss själva.

3. Tänk på att ditt varumärke är som ditt/dina barn – du lånar dem. När tiden kommer tar någon annan ”över” dem. Det du kan göra är att bereda vägen för dem så att de tas emot så bra som möjligt.

4. Slumpen gäller allt. Och alla: Det tog 14 år för Sony att sälja en miljon Sony Walkmans. Det tog Apple 724 dagar att sälja en miljon Ipods.

5. Kommunikationens formel:
Kvalitet x kvantitet=Resultat. Gör något bra. Gör det ofta. Och det ger resultat. GO BIG. Think small. Och sluta prata om dig själv. För att någon ska bry sig om dig måste du först bry dig om dem. Ge omtanke. Ge kärlek. Och du får kärlek tillbaka. Fler borde använda kärlek som kommunikativt vapen.

6. Vi kommunicerar påtända – och till påtända. Genom vår ständiga uppkoppling blir vi den icke tänkande människan. Bit för bit.  Minut för minut. Eller snarare cirka var 11 minut. Studier visar att vi blir avbrutna var 11 minut i vår jobb-vardag. Genom mail. Sms. Telefonsamtal. Axelknackningar. Ryggdunkningar. Tindersvepningar. Konsensus: Vi kan inte multitaska. Vi förlorar ungefär 10 procent av vår hjärnkapacitet när vi gör det. Lika mycket som när man är påtänd. Tänk på att du kommunicerar mot påtända. Och att du ofta även själv är påtänd. Stäng av och du kommer bli mer öppen.

*Cohn & Wolfe jobbar inte med Göteborgs Symfoniker (men vi skulle gärna. Så hör av er)

* Undertecknad var inte påtänd när denna text författades.

/ Tero Marjamäki

Reseledare
Account Manager
Head of Content Marketing

NYHET - TRE (!) NOMINERINGAR I SABRE AWARDS

NYHET - TRE (!) NOMINERINGAR I SABRE AWARDS

Case - The Swedish Number

Case - The Swedish Number