CASE - HARRYS & CARLSBERG | VEM KÖR?

CASE - HARRYS & CARLSBERG | VEM KÖR?

Utmaning

Restaurangfranchisen Harrys och Carlsberg Sverige har under flera år jobbat tillsammans för nolltolerans mot rattfylleri. Våren 2016 ämnade företagen att ta nästa steg i strävan mot att öka medvetenheten om riskerna med alkohol i samband med körning. Samtidigt önskade både Harrys och Carlsberg Sverige att stärka sina positioner på marknaden som återförsäljare av alkoholfria drycker.

Lösning

För att kunna skapa ett engagemang kring en mycket allvarlig fråga togs en strategi fram som gick ut på att informera om riskerna med alkohol och bilkörning utan att använda pekpinnar. Ur insikten att Harrys restauranger finns över hela Sverige, ofta på orter där man tar bilen till krogen, föddes sedan ”Vem kör?”. Konceptet handlade i huvudsak om låta välkända ambassadörer som står upp för nolltolerans mot alkohol i trafiken köra hem gäster från Harrys krogar.

För att skapa engagemang för kampanjen utanför Harrys krogar prioriterades ambassadörer med starka egna kanaler. Ambassadörerna utgjordes av Anders Bagge, Anders Öfvergård och Hasse Brontén, som alla är trovärdiga avsändare av budskapet. 

Körningarna spelades in och klipptes till ”viral-vänliga” videor som distribuerades i förtjänade mediekanaler, Harrys och Carlsberg Sveriges sociala medier samt ambassadörernas egna sociala medier. En alkoholfri öldryck - ”Drivers Choice” - togs fram tillsammans med specialdesignade mineralvattenflaskor, ölunderlägg med emojis och table talkers som utan barska tillrättavisningar kommunicerade vikten av att aldrig sätta sig berusad bakom ratten. 

Resultat

  • Kampanjen blev en framgång som lyckades med mer än att endast nå upp till målet att engagera allmänheten i den     viktiga frågan om rattfylleri.
  • Den genererade fler än 7000 likes i social media samt många delningar och kommentarer.
  • Carlsberg Sveriges försäljning av alkoholfria drycker på restauranger ökade med 29 procent under kampanjperioden i jämförelse med samma månader året innan (maj-juli). Vårt mål var 15 procent.
  • Räckvidden i förtjänad media nådde 4 miljoner. Målet var 2,5 miljoner.
  • Räckvidden i Harrys & Carlsberg Sveriges egna kanaler tillsammans med räckvidden i ambassadörernas kanaler nådde över 3 miljoner. Målet var 2 miljoner.
  • Kampanjmaterialet lever vidare på Carlsberg Sveriges sida om hållbarhet på webben, ”Okorkat”, och på Harrys CSR-sida.
NYHET - FEM GULD I SPINN 2016

NYHET - FEM GULD I SPINN 2016

CASE - MARABOU | MARABOU CHOKLADHUS

CASE - MARABOU | MARABOU CHOKLADHUS