CASE - MARABOU | MARABOU CHOKLADHUS

CASE - MARABOU | MARABOU CHOKLADHUS

Utmaning
Marabou Mjölkchoklad är en av Sveriges mest älskade chokladkakor. Under julen minskar dock försäljningen av chokladen dramatiskt i samband med att butikshyllorna svämmar över av mer traditionellt julgodis. Vi behövde ett sätt att ge Marabou en naturlig plats i svenskarnas julfirande, och år 2014 föddes således idén till Marabou Chokladhus.  

Genom att foga samman vanliga chokladkakor till små florsockerbeströdda stugor och dekorera dem efter bästa förmåga fick julpysslande familjer ett alternativ till det traditionsenliga pepparkakshuset – och med hjälp av allt ifrån butiksaktiveringar, instruktionsvideos och DIY-kit blev premiäråret en riktig succé.

Under 2015 fick vi uppdrag att få Chokladhuset att gå från att vara en nykomling till att få en etablerad plats som svensk jultradition.

Lösning
För att skruva upp volymen kring Chokladhuset ytterligare valde vi att initiera en massiv PR- och sociala  medier-kampanj. Tillsammans med åtta av landets mest framstående YouTubers skapades instruktionsvideos som inom ett fåtal    dagar genererade nära 2 miljoner views. Vi lät matstylisten och “foodien” Emily Dahl konstruera och fotografera sitt eget chokladhus, vilket resulterade i inspirerande bilder som spreds som en löpeld i media. Marabou gick även samman med ICA Maxi Skövde för att bygga Sveriges största Chokladhus – i form av en kopia av Skövdes stadshus. Filmen från Chokladhusbygget fick närmare 400 000 views på Facebook och gavs ett massivt utrymme i media över hela landet.

Med ca 2000 aktiverade butiker och en räckvidd I förtjänad media motsvarade hela Sveriges befolkning blev svenskarna introducerade för den nya jultraditionen. Kampanjen resulterade även i en imponerande försäljningsökning med hela 20% jämfört med tidigare år. Det svenska julfirandet har fått ett nytt inslag och Marabou Mjölkchoklad har blivit en självklar del av det svenska julfirandet.

Resultat

  • Försäljningsökning med 20 %
  • 100 000 chokladhus byggdes
  • Räckvidd förtjänad media: 8 322 058
  • PR-värde förtjänad media: 9 079 858
  • 2 miljoner views på YouTube
  • Räckvidd Facebook: 2 343 405
  • Totalt antal hashtags #marabouchokladhus: 2740
CASE - HARRYS & CARLSBERG | VEM KÖR?

CASE - HARRYS & CARLSBERG | VEM KÖR?

CASE - ALADDIN | JULIGENIGEN

CASE - ALADDIN | JULIGENIGEN