CASE - ALADDIN | JULIGENIGEN

CASE - ALADDIN | JULIGENIGEN

Utmaning
Aladdin är Sveriges mest sålda chokladask. Den har sålts sedan 1939 och har en speciell plats i svenskarnas hjärtan. Asken står för julfirande, tradition, och minnen om forna jular. År 2014 drabbades Sverige därför av en mediastorm när det stod klart att två av askens mest populära praliner – Trillingnöten och Körsbär i likör – blev utbytta. Trots detta ökade försäljningen av asken.

Inför julen 2015 behövde vi en aktivering som kunde tas ut både i PR och reklam. En aktivering som skapade relevans och nyhetsvärde kring asken - trots att det inte fanns några nyheter att kommunicera. Aktiveringen behövde även ta hänsyn till och jacka in i det massiva engagemanget som visats kring Trillingnöten. Vi behövde visa att vi lyssnar på våra konsumenter även om vi inte kunde ändra beslutet att ta bort de älskade pralinerna.

Lösning
Vi kallade in några av pralinstormens mest engagerade kritiker för att hjälpa oss med utmaningen. Då musikern Gurra G var en av alla de Twittrare som kommenterade Aladdin föregående år föll det naturliga valet på hans hiphop-grupp JustD. De tre artisterna i gruppen hade nyss återförenats och satsade på en ny karriär ihop. En samtida och lite hårdnackad låt som skildrade samhället och Trillingnöten skrevs och spelades in. Som uppföljare till JustD:s populära jullåt ”Juligen” fick den det talande namnet ”Juligenigen”. Budskapet var tydligt – vad som än händer så kan vi lita på att det alltid blir jul igen och igen.

Som kronan på verket castades den främsta av Aladdins fans – Ingvar Oldsberg. Ingvar Oldsberg gjorde rubriker förra året då han gick ut och rasade mot beslutet att ta bort Trillingnöt. I år var han med i musikvideon där han sitter bredvid JustD och läser rubrikerna från förra året. Musikvideon distribuerades på Facebook och YouTube, och låten kunde streamas Spotify. Den kontroversiella låten fångades upp av media över hela landet, däribland Expressen, GT, Nyhetsmorgon i TV4 samt Sverige Radio. 

Videon togs även ut i samarbeten med radiostationen Mix Megapol och tv-programmet Idol, där en nedkortad version visades i finalsändningen.

Resultat
Försäljningen av Aladdin under julen 2015 överträffade alla förväntningar – över hälften av alla svenskar köpte en Aladdinask, vilket gav en försäljningsökning med 20 %. Aladdin behöll sin plats som julens mest självklara chokladask och skapade ett massivt engagemang.

• Försäljningsökning med 20 %

720 000 video views och låtlyssningar

• Räckvidd förtjänad media: 22,8 miljoner till ett PR-värde av över 7,5 miljoner

• Räckvidd Facebook: 7 miljoner

• Räckvidd köpt media: 8 miljoner

• Samarbete med Mix Megapol och radioreklam

• Annonser i några av landets största tidningar nådde över 50 % av alla svenskar

CASE - MARABOU | MARABOU CHOKLADHUS

CASE - MARABOU | MARABOU CHOKLADHUS

Nyhet - Vi är en av Sveriges mest nominerade byråer i Spinn!

Nyhet - Vi är en av Sveriges mest nominerade byråer i Spinn!