CASE - CARLSBERG|SORBEER

CASE - CARLSBERG|SORBEER

När Carlsberg Non-Alcoholic lanserades 2006 år föddes också grunden till den alkoholfria trenden. 2016, tio år senare, är alkoholfritt hetare än någonsin. Samtidigt går också trenden alltmer mot småskaligt och hantverksmässigt bryggt öl. Utmaningen för Carlsberg Non-Alcoholic låg i att bevisa sin kvalitet och relevans i dagens öl-Sverige. Vårt uppdrag var att säkra – och öka – försäljningen under de viktiga sommarmånaderna, men även att få människor att prata om Carlsberg Non-Alcoholic i relation till smak. Inte ett helt okomplicerat uppdrag för en massproducerad internationell lager.

En tidig insikt vi gjorde var att den enda produkt som kan konkurrera med öl under vår- och sommarmånaderna var glass.

Vi teamade därför upp med hantverksglasstillverkaren StikkiNikki och skapade SorBeer – en sorbet gjord på öl, närmare bestämt Carlsberg Non-Alcoholic, och citron. Glassen såldes på StikkiNikki-caféer i hela Stockholm.

Traditionella och sociala medier, recept och influencers byggde upp hypen inför sommaren. Vi byggde också en mobil glassvagn som turnerade runt på olika evenemang i Sverige, bl.a. Almedalen, Pride och Bråvalla.

Kampanjen överträffade våra förväntningar rejält. SorBeer blev direkt en viral succé som höll i sig under hela sommaren, och Cohn & Wolfe Stockholm lyckades skapa en fantastisk PR-kampanj och ett rejält media buzz som snabbt spred sig även utanför Sverige. Och försäljningen? Den ökade glassartat.

Nyhet - Vi är en av Sveriges mest nominerade byråer i Spinn!

Nyhet - Vi är en av Sveriges mest nominerade byråer i Spinn!

Nyhet - Är du vår nya goalkeeper?

Nyhet - Är du vår nya goalkeeper?